Somalia Table of Contents

Prior to the overthrow of the Siad Barre regime in January 1991, all domestic publications and broadcasting were controlled by the government. The Ministry of Information and National Guidance published the country's only daily newspaper, Xiddigta Oktoobar (October Star), which offered editions in Arabic, English, Italian, and Somali. The ministry also published a variety of weekly and monthly magazines. The state-run Somali National News Agency (SONNA) distributed press reports about the country to foreign news bureaus. The ministry's Broadcasting Department was responsible for radio and television broadcasts. The two radio stations, at Mogadishu and Hargeysa, transmitted a variety of news and entertainment programs. Radio Mogadishu featured about two hours each day of programs in foreign languages, including Afar, Amharic, Arabic, English, French, Italian, Oromo, and Swahili. In 1988, the most recent year for which statistics were available, there were an estimated 375,000 radio receivers in Somalia. Television service was inaugurated in 1983; two hours of programs were broadcast daily from Mogadishu. The civil war disrupted service in the 1990s, however.

After Siad Barre's ouster, the provisional government maintained the publishing and broadcasting functions of the Ministry of Information and National Guidance. However, it had no authority over the new Radio Hargeysa, which was controlled by the SNM, and which, following the May 1991 declaration of independence, renamed the Voice of the Republic of Somaliland. The provisional government in the south announced that newspapers would be permitted to publish free of government censorship, but by mid-1991, the only new paper that had appeared was the USC's Al Majlis (The Council). Subsequently, publication of newspapers became impossible because the country disintegrated into civil war in late 1991 and early 1992.

More about the Government of Somalia.

Custom Search

Source: U.S. Library of Congress